تفاوت شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی

پنج شنبه 05 دی 1398 ساعت 23:55 ب.ظ

تفاوت شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی

واقعیت این است که به دلیل نو بودن مفاهیمی همچون شبکه های اجتماعی مجازی و رسانه های اجتماعی ، هنوز به درستی تفاوت میان این دو مفهوم روشن نشده است.  با این حال ، می توان با بررسی مطالعات انجام شده و اظهار عقیده صاحب نظران فضای سایبر به این جمع بندی رسید که مفهوم رسانه های اجتماعی ، فراگیرتر از مفهوم شبکه های اجتماعی مجازی هستند و شبکه های اجتماعی مجازی در دل رسانه های اجتماعی جا می گیرند.(رابرت دیویس[1] 1396)

همچنین در یک شبکه های اجتماعی ، فرد قابلیت عضو شدن دارد و فقط با لاگ این کردن قادر به ایجاد شبکه خود است مثلا فیس بوک یک شبکه ی اجتماعی است ، اما رسانه اجتماعی رسانه ای است که محتوای آن را کاربران تولید می کنند ، ولی افراد غیر عضو هم می توانند به محتوای آن دسترسی داشته باشند . از این زاویه ، فیسبوک یک شبکه اجتماعی و یوتیوب یک رسانه اجتماعی است. گروه در تلگرام یک شبکه اجتماعی است و ویکی پدیا یک رسانه اجتماعی است. از زاویه  دیگر می­توان رسانه­های اجتماعی را مفهومی در مقابل رسانه­های صنعتی مانند مطبوعات، رادیو، تلوزیون قلمداد و شبکه­های اجتماعی مجازی را پلتفرم های جدید مبتنی بر وب در برابر فناوری­های نسل اول وب ارزیابی کرد(ضیایی پرور و ساعدی 1395).



[1] Davis Robert